Top drie… naked bikes voor 2021

Fabrikanten over de hele wereld zijn de afgelopen maanden druk bezig geweest met het lanceren van nieuwe modellen, het bijwerken van hun bestaande line-ups om te voldoen aan de nieuwe Euro5-voorschriften en op hun beurt van de gelegenheid gebruik te maken om de zwakheden en verouderde componenten van de uitgaande fietsen aanzienlijk te upgraden.

Het lijkt er ook op dat er komend jaar een grote nadruk ligt op ongestroomlijnde motorfietsen, dus met dat in gedachten, hier is een selectie van de meest verwachte naked bike waar we naar uit kunnen kijken in 2021.

Ducati-monster:-

Ducati heeft niet teleurgesteld met hun line-up voor 2021, met de introductie van een V4 Multistrada-avonturenmotor, het nieuw leven inblazen van het SP-achtervoegsel voor een toevoeging aan het Panigale V4-assortiment en het uitbrengen van deze geheel nieuwe Monster.

Het is eerlijk om te zeggen dat de Ducati Monster een icoon is van het Italiaanse merk. In de afgelopen decennia is de Monster een nietje in het Ducati-assortiment gebleven, evolueerde het in de loop van de tijd en verkocht het meer dan 350.000 eenheden gedurende 27 jaar. Dus, waar gaat de nieuwe over?

Op het eerste gezicht ziet de styling er generieker uit dan de recente Monsters, bijna als een Japanse naakt, in tegenstelling tot de gebruikelijke onderscheidende houding van het model. De reden hiervoor is dat Ducati heeft besloten terug te gaan naar de basis en een nieuwe generatie motorfietsen te creëren die lichter en toegankelijker is dan het vorige model.

Het trellis-chassis, een belangrijk ontwerpelement van Ducati in de afgelopen drie decennia, is ook vervangen door een aluminium voorframe, in de stijl van de Panigale V4 superbike, die slechts 3 kg weegt, een enorme 4,5 kg minder dan de oude!

De Monster 2021 vervangt het oude 821cc-model en maakt gebruik van Ducati’s 937cc Testastretta-motor die eerder te zien was in de Hypermotard- en SuperSport-fietsen. De Euro5 spec-motor zou 111 pk leveren, vergelijkbaar met de uitgaande motor, maar is bijna twee en een halve kilo minder in gewicht.

De Ducati Monster 2021 zal in april bij de dealers staan ​​voor een prijs vanaf £ 12.295.

BMW S1000R:-

Nu de nieuwe Euro5-voorschriften van kracht worden, heeft BMW van de gelegenheid gebruik gemaakt om de S1000R voor volgend jaar volledig te vernieuwen, een model dat sinds de introductie zes jaar geleden een opvallende verschijning is in het assortiment.

Sinds de release in 2014 is de R altijd de uitgeklede broer van de S1000RR-superbike geweest, waarbij het Duitse bedrijf de motor van hun superbike heeft gehaald en deze heeft aangepast voor hun roadster en deze heeft afgesteld van 200 pk naar 165 pk. Maar het is nooit het geval geweest om alleen het vermogen van de R te verminderen, de technici van BMW Motorrad hebben het middenbereik geoptimaliseerd en de versnellingen veranderd om de nadruk te leggen op acceleratie in plaats van op absolute topsnelheid. Wat volkomen logisch is voor een naakte machine.

Het frame en de achterbrug zijn ook gebaseerd op degene die zijn vastgeschroefd aan de nieuwste dubbele R en zijn 5 kg lichter dan die van de uitgaande S1000R. Het komt allemaal neer op een motorfiets van 165 pk die 199 kg weegt: dat is een boost van 5 pk en een gewichtsverlies van meer dan 6 kg ten opzichte van het model dat je in 2020 zou kunnen kopen.

Standaard wordt de naked R geleverd met drie rijmodi, dynamische tractiecontrole en ABS in bochten, maar de optionele extra ‘Riding Modes Pro’ zorgt voor nog meer instelbaarheid, inclusief de mogelijkheid om de motorrem en koppelregeling aan te passen. Er is ook launch control en een ‘Power Wheelie’-functie met het optionele pakket, waarmee de rijder kan veranderen hoeveel hij de fiets kan laten wheelie bij het verlaten van een bocht als hij dat wil.

Het basismodel kost een redelijke £ 12.055, hoewel het gemakkelijk is om meer dan de helft zoveel uit te geven als je alle optievakken aanvinkt. Bovenaan de optielijst staat het £ 2.800 ‘M’-pakket, dat lichtere, gesmede aluminium wielen, een lichtgewicht batterij, ketting en geluiddemper omvat, evenals een sportstoel en een kleurstelling in BMW’s traditionele autosportkleuren. Niet helemaal genoeg? Ruil je gesmede wielen voor carbon hoepels voor een extra £ 2.100!

Yamaha MT-09 SP:-

De nieuwe MT-09 SP, aangekondigd in november, is slimmer, scherper en exclusiever dan ooit, met trick suspension en een nieuw kleurenschema geïnspireerd op het vlaggenschip van het Japanse merk R1M superbike.

De standaard MT-09, waarop de SP is gebaseerd, is ook herzien voor 2021 en wordt geleverd met een sterk herziene, 119 pk, 889 cc Euro5-conforme CP3-motor in een geheel nieuw gegoten aluminium frame. Het wordt ook geleverd met herziene rijhulpmiddelen, zoals een quick shifter, tractiecontrole, wielliftcontrole en een remcontrolesysteem. Bovendien heeft het dashboard een upgrade ondergaan, met de introductie van een modern 3,5-inch TFT-kleurenscherm, terwijl de styling is herzien om het nieuwe ‘MT’-familieontwerp te weerspiegelen, dat ook te zien is op de nieuwe MT-07 .

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *